Badea Bianca. Un produs Blogger.

sâmbătă, 7 aprilie 2012

La rascruce de vanturi

Povestea lui Heathcliff/ Tom Hardy si a lui Catherine/ Charlotte Riley m-a tinut nopti intregi treaza, in pat, sub o lampa si cu o cafea in mana sorbind fiecare cuvintel din acele pagini. Nici filmul nu a fost mai prejos. Vorbesc de varianta din 2009, caci pe cele din 1939 sau 2011 nu le-am vazut.
Citeam cartea pe vremea cand credeam ca intalnisem si eu cu adevarat iubirea si suferinta provocata de aceasta. Nici gand!
Iubesc pamantul de sub picioarele tale si aerul de deasupra capului tau, si orice obiect pe care il atingi, si fiecare vorba pe care o rostesti. Iubesc toate privirile tale, toate faptele si toata faptura, asa cum esti.
Cum sa mai continui eu sa cred ca dragostea mea era cea mai pura si cea mai minunata din cate a cunoscut lumea? Cum sa ma mai consider eu in stare a-mi da si viata pentru persoana de care doar credeam ca o iubeam? Cum sa fac asta daca citind cuvintele astea am realizat ca ceea ce simteam eu era doar o parte amagitoare a ceea ce eu credeam a fi iubire.

Niciodata nu mi-am destainuit iubirea prin viu grai, dar daca privirile pot vorbi, atunci si cel mai idiot dintre idioti ar fi putut ghici ca eram indragostita de el pana peste cap.
Asemenea slove de dragoste nu poti sa le scrii fara sa le fi experimentat tu insuti. Asta m-a facut extrem de curioasa sa stiu ce iubiri marete a cunoscut Emily Bronte in scurta sa viata, de doar 30 de ani, ce iubiri tragice au determinat-o sa faureasca asemenea poveste.
"There is no such word as loved. Love has no past tense. If you ever stop loving someone, then you never really loved them at all." Asta inseamna de fapt sa iubesti in adevaratul sens al cuantului. Acum spuneti-mi: voi ati iubit vreodata asa?
Unicul gand al vietii mele este el; daca totul ar pieri si el ar ramane, eu as continua sa exist. Dar daca totul ar ramane si el ar fi nimicit, universul s-ar transforma intr-o uriasa lume straina mie si mi s-ar parea ca nu mai fac parte dintr-insa. Iubirea mea pentru el e asemeni stancilor eterne de sub pamant: nu prilej de incantare, ci necesitate. Eu sunt El. El e mereu, mereu in mintea mea, nu ca o placere, asa cum nici eu nu sunt o placere pentru mine insami, ci ca propria mea fiinta.
Mi-as dori si eu sa simt candva forta asta atat de distructiva a dragostei. "La rascruce de vanturi" a sadit in mine acel mit al iubirii perfecte, iubire datorita careia fiinta noastra tinde spre absolut. M-a impresionat acest roman despre doua personaje atat de complexe, care desi se iubeau pana la moarte, s-au distrus reciproc.
Ma rog in fiecare seara sa traiesc pana dupa moartea lui, pentru ca prefer sa sufar eu decat sa sufere el. Iata dovada ca-l iubesc mai mult decat pe mine insami.
Intors dintr-o calatorie, Domnul Earnshaw, om bogat ce stapaneste conacul "La rascruce de vanturi" aduce acasa un orfan ce incepe sa se imprieteneasca inca din prima clipa cu fata Domnului Earnshaw, Catherine. Fratele ei, Hindley, din contra, dezvolta o ura nemiloasa pentru baiat. Cand tatal celor doi moare, fratele mosteneste averea si devine brutal cu sora sa, iar pe Heathcliff il transforma in sluga. Pierduta intr-o furtuna, se adaposteste intr-un conac din apropiere, unde il intalneste pe Edgar Linton. El se indragosteste de Cathy, insa si ea se lasa orbita de galanteria lui, in ciuda infatisarii salbatice a lui Heathcliff, care, auzind zvonul despre casatoria celor doi se hotaraste sa plece de acasa. Se intoarce insa dupa cativa ani, dragostea lui fiind alterata de o ura imensa si o puternica dorinta de razbunare. Ii ia averea lui Hindley, devine stapanul conacului "La rascruce de vanturi", se casatoreste cu sora lui Linton, Issabela, concepe un copil cu ea insa ii trateaza pe amandoi cu o raceala fara margini. Si Catherine naste copilul lui Linton, dar la nasterea fetitei ea moare. Copii celor doi vor duce mai departe infruntarea dintre familii, dintre stilurile de viata si orgolii, insa in cele din urma povestea se aseaza pe un fagas optimist, fata lui Catherine indragostindu-se si casatorindu-se cu unul dintre nepotii lui Heathcliff, Hareton.
Acum insa daca m-as marita cu Heathcliff, m-as simti degradata, asa ca el nu va sti niciodata cat il iubesc, nu pentru ca-i frumos, Nelly, ci pentru ca el e mai mult eu insami decat sunt eu. Nu stiu din ce sunt plamadite sufletele noastre, dar stiu ca al lui si al meu sunt la fel.
Daca as vrea sa fiu un personaj din aceasta carte, nu, nu as fi Catherine. Desi il iubea mai presus de propria-i viata pe Heathcliff, comfortul caminului familiei Linton, educatia aleasa, manierele remarcabile, civilizatia acestora sunt ca un magnet pentru fata ce a aspirat intotdeauna in tacere la o astfel de viata. Regreta insa aceasta atractie a ei in momentul cand Heathcliff dispare, ceea ce o aduce la disperare si o imbolnaveste. Nu as fi eu cea care, orbita de stralucirea luxului, as pune pe planul al doilea iubirea absoluta si m-as multumi cu tipicul unei casatorii englezesti din secolul al XVIII-lea. Nu. Nu as accepta sa fiu eu acea persoana.
Abia acum imi arati cat esti de cruda; cruda si falsa. De ce ti-ai tradat propria-ti inima, Cathy? Nu gasesc niciun cuvant de mangaiere. Meriti sa suferi! Tu te-ai ucis singura. Poti sa ma saruti si sa plangi, poti sa-mi storci sarutari si lacrimi. Ele te vor arde, te vor condamna. M-ai iubit, atunci cu ce drept m-ai parasit? Cu ce drept, raspunde-mi, m-ai parasit pentru un biet capriciu ce l-ai simtit fata de Linton? Caci nici suferinta, nici degradarea, nici moartea, nici Dumnezeu, nici Satana nu ne-ar fi putut desparti. Tu, de bunavoie ai facut-o: nu eu ti-am zdrobit inima. Tu ti-ai zdrobit-o si, zdrobind-o pe a ta, ai zdrobit-o si pe a mea. Pentru mine e si mai greu, pentru ca sunt sanatos. Crezi ca eu vreau sa traiesc? Cel fel de viata voi duce daca tu... Doamne! Tie ti-ar placea sa traiesti cand sufletul ti-e in mormant?
Nu, nu as vrea sa fiu nici Heathcliff. El a iubit. A iubit total. Iar cand a pierdut-o pe Catherine, si-a dezlantuit ura si asta a fost singurul motiv pentru care a ales sa traiasca. In disperarea lui, incepe sa-si doreasca sa fie bantuit de Cathy, dupa moartea acesteia. Nu mi-as dori sa fiu un personaj dominat de ura, obsedat de distrugerea dusmanilor.Nu as vrea ca ura sa-mi umbrasca dragostea ce a trecut dincolo de barierele timpului, ale vietii.
Ce nu-i in mintea mea legat de ea? Si ce nu-mi aminteste de ea? Nu ma pot uita in jos, la pardoseala asta, fara sa-i vad trasaturile desenate pe fata. In fiecare nor, in fiecare pom, in aerul noptii si-n fiecare privire din timpul zilei. Sunt incojurat de chipul ei. Cele mai obisnuite fete ale barbatilor si femeilor, chiar si propriile mele trasaturi - isi bat joc de mine, semanand cu ea. Lumea intreaga e o colectie inspaimantatoare de amintiri care imi spun ca a existat si c-am pierdut-o.
Nu as vrea sa fiu niciunul dintre aceste personaje. As vrea sa fiu mentorul lor, sa incerc sa-i ajut, sa le dau sfaturi, sa pot supraveghea asupra lor, caci ceea ce au trait m-a impresionat pana la lacrimi. Poate e una dintre cele mai tulburatoare povesti de iubire din cate au fost evocate vreodata. Astazi, ceea ce au trait cele doua personaje, se numeste  "iubire imposibila". E chiar interesant cum o carte ne poate face uneori sa intelegem lucruri deja stiute, dar negate de noi insine. Atunci cand in paralel cu iubirea apare si tragedia, apare chinul, condamnarea la moarte. Chiar daca romanul se termina intr-o ipostaza optimista, mi-a ramas gustul amar al razbunarii si al urii. Caci planul minutios de razbunare, dus la indeplinire de Heathcliff, impresioneaza aproape la fel de mult ca si iubirea lui fara margini.
Va recomand si ecranizarea din 2009 - fara niciun cusur. Va las cateva linkuri aici si aici.

Tot ii eram datoare lui psi cu un articol despre aceasta carte, asa ca am profitat de Blog Power 16 si am inscris postarea. Aceeasi psi a ales si tema de saptamana aceasta "Eroul principal al filmului/ romanului meu. Cine as fi, ce as face, care sunt motivele pentru care as fi astfel?" Alti talentati scriitori au participat: Feminista, Jenabii, Cronicar al vietii mele.

26 comentarii:

  1. Am citit „La răscruce de vânturi” când eram, cred, mult prea mică să o înțeleg și să o trăiesc la adevărata ei intensitate, însă a devenit una dintre primele cărți care-au avut un impact surprinzător asupra mea. Citind articolul tău, a revenit o parte considerabilă din emoțiile de atunci, și îți mulțumesc pentru că mi-ai amintit de această carte. Sunt curioasă, după ce o voi reciti cât de curând, ce se va schimba în felul în care îi voi interpreta sensul, acum că teoretic sunt mai „matură” :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu nu am citit nicio carte de doua ori dar sunt atat de multe pe care as vrea sa le mai rasfoiesc. Curiozitatea de a citi mereu lucruri noi m-a impiedicat sa le iau din nou la rand pe cele vechi. Cred ca o sa fac asta odata si odata :)

      Ștergere
    2. ne e ceva ce te da pe spate, e doar simpatic. zic http://allaivanov.wordpress.com/

      Ștergere
  2. auci, vreau si carte si film , dar neaparat! :D

    RăspundețiȘtergere
  3. Ah, ce mult mi-a plăcut cartea! Aș viziona și filmul, dar nu vreau să-mi stric propria imaginație.

    RăspundețiȘtergere
  4. aoleu filmul asta! m-am indragostit de tipul ala!!!! frumusete de film!

    RăspundețiȘtergere
  5. Appreciating the dedication you put into your blog and in depth information you present.

    It's great to come across a blog every once in a while that isn't the same out of date rehashed material. Fantastic read! I've bookmarked your site and I'm including your RSS feeds to my Google account.
    Also see my web page: social bookmarking

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Thank you, I really appreciate your comment and it makes me very happy.

      Ștergere
  6. Am savurat fiecare cuvânt din această carte; este preferata mea, aș citi-o mereu! Felicitări pentru prezentare, a fost o plăcere să-mi aduc aminte de o mare iubire :)

    RăspundețiȘtergere
  7. Mereu mi-au placut descrierile femeilor facute de barbati indragostiti..

    RăspundețiȘtergere
  8. Minutioasa postare...cu detalii extraordinare.
    Un alt roman mare, important al literaturii universale...
    Si prilej de ecranizari deosebite.
    Cred ca si eu mi-am dorit putin a fi in locul lui Catherine...dar poate ca tocami ura inversunata care-l insufleteste pe eroul principal, ura de care niciodata n-as fi capabila m-a si indepartat cumva de personaj. Dar e o carte de neratat si filme de vazut...
    Felicitari pentru postarea/recenzie!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pot sa spun decat multumesc :)
      Imi pare rau ca nu se studiaza si literatura universala la scoala.

      Ștergere
    2. Din pacate...in scoala nu se mai studiaza mai nimic :)
      Doar copiii care-si doresc cu adevarat studiaza...si pot studia si in particular, fara a li se impune comentarii-tip si interpretari care trebuie neaparat sa se incadreze in niste tipare.
      Admir pasiunea ta pentru lectura, pentru lectura de valoare.
      O seara buna in continuare :)

      Ștergere
    3. Multumesc din nou si multumesc si pentru vot :)
      Si mie mi se pare ceva aiurea sa ni se impuna comentarii-tip. Ei practic testeaza capacitatea noastra de memorarea, nu aceea de a crea o analiza a textului cu forte proprii

      Ștergere
  9. N-am citit "La rascruce de vanturi",dar am citit un citat din seria Amurg care facea parte din "La rascruce de vanturi", si am "inebunit" deoarece citatul "Unicul gand al vietii mele este el; daca totul ar pieri si el ar ramane, eu as continua sa exist. Dar daca totul ar ramane si el ar fi nimicit, universul s-ar transforma intr-o uriasa lume straina mie si mi s-ar parea ca nu mai fac parte dintr-insa." este prea minunat ca sa nu fie inspirat dintr-un sentiment de iubire si m-a facut sa-mi dau seama ca iubirea niciodata nu va avea inteles,si intotdeauna sentimentele vor fi altele,si altele,si altele din ce in ce mai puternice!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. trebuie neaparat sa o citesti, mai ales daca esti adepta povestilor de dragoste tragice

      Ștergere
  10. ... :| am vazut recent filmul.. ce pot sa zic e ca nu e cv ce am mai trait, e o experienta in adevaratul sens al cuvantului. Dramatismul evenimentelor iti zdrobeste orice putere de intelegere. Pentru mine s-a desprins o singura concluzie, aceea fiind ca in dragoste nu ai voie sa gresesti prin negarea sentimentelor existente.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. "de ce puii mei o ardem filozofic la 7 jumate duminica?"=))
      am discutat despre film si nu mai incep iar ca sigur iar ne filosofam :))

      Ștergere
  11. Am dat din intamplare pe acest articol al tau, ieri am inceput si eu sa citesc aceasta carte, insa mai am. Filmul nu l-am vazut inca, probabil o sa-l vad dupa ce citesc cartea .

    RăspundețiȘtergere

Va ascult!